INSPRAAK HERINRICHTING GAAT BEGINNEN

HIER DE TEKST VAN DE MAIL VAN DE PROJECTLEIDERS, ALS ANTWOORD OP ONZE MAIL OVER DE KOMENDE HERINRICHTING. 

HIER WORDEN WIJ BLIJ VAN 😉


Goedemorgen Ton en andere leden van de werkgroep,

 

Excuses dat onze reactie wat langer op zich heeft laten wachten.

Waar jullie mail begint met dat jullie blij zijn dat wij aan de slag gaan, willen wij graag beginnen dat wij blij zijn met de waardevolle input van jullie! Hoe fijn is het dat we direct vanaf de start de samenwerking goed vorm kunnen geven. 

 

Daarnaast kunnen wij ook weer een update geven van onze kant. De afgelopen maand hebben Edwin en ik gewerkt aan het compleet maken van het gemeentelijk team. Dat team is nu compleet! Er schuiven onder andere nog een landschapsontwerper, een mobiliteitsadviseur, een constructeur (ingenieur) en iemand vanuit de afdeling Beheer aan. Wij hebben binnenkort een kennismaking met deze groep staan (omdat ook niet iedereen intern elkaar kent, mede door het thuiswerken). Vervolgens kunnen we dan echt van start.

 

Dat betekent niet dat we in de tussentijd stil moeten zitten. Edwin en ik zouden graag deze maand nog (maart) een ‘flyer’ in de wijk verspreiden waarin wij een aantal zaken aankondigen. Het gaat dan om:

 

  • Het informeren dat de plannen voor de herinrichting van de buurt gaan beginnen. 
  • Dat we bewoners daar graag een rol in geven. 
  • En dat we een aantal opties voor participatie hebben. Bewoners kunnen ons laten weten op welke manier zij betrokken/geïnformeerd willen worden (dat kan ook op meerdere manieren zijn). Wij dachten in eerste instantie aan de volgende mogelijkheden:
    • Het geïnformeerd worden door een x-wekelijkse (digitale) nieuwsbrief over de voortgang.
    • Het bijwonen van informatiemiddagen/-avonden / de ‘formelere’ participatiebijeenkomsten.
    • Het actief meedenken/-werken in een werkgroep. 
      • Voor de werkgroep denken wij dat het wel goed is om een selectie van max 10 à 15 bewoners te maken. Uiteraard zo goed als mogelijk verspreid over de wijk en waar mogelijk met verschillende wensen/belangen. 

 

De flyer kunnen wij natuurlijk voor verspreiding alvast met jullie delen. En als jullie op basis van bovenstaande al opmerkingen/feedback hebben, horen wij dat natuurlijk ook graag. 

 

Als we dit bericht in maart in de wijk delen, verwachten we begin april wel een beeld te hebben bij de werkgroep en wie daar dan in zitten. Daarop aansluitend zouden we dan graag de startbijeenkomst organiseren met zowel ons team als de werkgroep bewoners. Wij denken dat de aandachtspunten die jullie aan ons meegeven daar ook een plek moeten krijgen. Voor nu geven we alvast een (wat kortere) reactie:

 

  1. Dat onderstrepen wij. Wij streven naar een (evenredige) vertegenwoordiging vanuit het gehele gebied, onder andere in de werkgroep.
  2. De aandachtspunten voor de nieuwe bomen klinken onzes inziens zeker redelijk. Wij delen dit in ieder geval alvast met ons team, maar het lijkt ons ook goed dit op tafel te leggen bij de startbijeenkomst met de werkgroep.
  3. Helder. Wij zullen dit ook neerleggen bij onze collega’s. Dit is voor ons beiden het eerste project waarin een herinrichting en rioolvervanging worden gecombineerd, dus zij kunnen ons vast adviseren – in samenwerking met jullie – hoe we dit zo goed mogelijk vorm kunnen geven. 
  4. Dit sluit goed aan bij o.a. het Rotterdams Weerwoord / de inzet van gemeente Rotterdam op biodiversiteit, ecologie en klimaatadaptatie. Ook deze opmerking nemen we zeker mee naar ons team en kunnen we meenemen bij de startbijeenkomst met de werkgroep.

 

Het is nogal een stuk tekst geworden, maar wij hopen dat het duidelijk is! En mochten er nog vragen zijn, wij zijn goed bereikbaar.

 

Nogmaals dank voor jullie input en wij hebben er zin in om er met de buurt een mooi project van te maken!

 

Met vriendelijke groet,
Ook namens Edwin Persaud,

Shelley Wilson
Projectmanager Gebiedsontwikkeling
Gemeente Rotterdam
Stadsontwikkeling
Projectmanagementbureau
Telefoon +31628636261 
Website 
www.rotterdam.nl


 

Van: Grondwater Statenlaankwartier <grondwater-statenlaankwartier@outlook.com> 
Verzonden: vrijdag 4 maart 2022 08:21
Onderwerp: Beloofde reactie van de werkgroep 

 

Rotterdam, 4 maart 2022

 

Beste Shelly en Edwin,

 

Jullie had ik nog een mail beloofd over het inrichtingsplan van onze werkroep. Wij hebben daar woensdag 2 maart in de werkgroep IGS over gesproken en deze mail gemaakt:

 

Allereerst willen wij nadrukkelijk uitspreken dat wij blij zijn dat jullie bij ons aan het werk gaan, welkom. 

De inspraak rond de herinrichting van onze buurt gaat beginnen, daar hebben wij vol verwachting naar uitgekeken.

Wij hebben moeten instemmen met de beslissing, om de huidige monumentale bomenrij in de Statenlaan te verwijderen. Wij hebbend dat voor onze rekening genomen bij het informeren van onze achterban over de plannen, met de belofte dat er wel een Integraal plan komt om tot een herinrichting te komen van goede kwaliteit. Gelukkig gaan we daar nu aan werken.

 

Voor de komende herinrichting heeft onze werkgroep de volgende aandachtspunten:

 

1.      Vanaf het begin niet alleen betrokkenheid van de bewoners van het Statenlaankwartier, maar ook van de Laantjes, omdat die ook onderdeel zijn van het project. In onze werkgroep zit een vertegenwoordiger van de Laantjes

 

2.      Waar er nieuwe bomen gepland worden willen wij aandacht voor 3 zaken

a.      De nieuwe bomen moeten van een soort zijn die in de zomerperiode geen grote invloed op het freatische grondwaterpeil hebben.

b.      Bij aanplanting een redelijke omvang hebben, om tot het gewenste beeld te komen. 

c.       En ruimte laten voor licht op zonnepanelen.

 

3.      Bij de herinrichting staan wij een integrale aanpak voor, waarbij inspanningen van bewoners en gemeente vanuit 1 regie integraal worden ontwikkeld en uitgevoerd:

a.      Tegelijk met de aanleg van de nieuwe riolering vervanging van de huisaansluiting, bij voorkeur door dezelfde aannemer die de rioleringsvervanging uitvoert, met als basis een raamovereenkomst waarbinnen de bewoners hun opdrachten kunnen geven.

b.      Voorlichting over de noodzaak om maatregelen te treffen om de verwachte toename van de buien met grote piekbelasting op te vangen, om te voorkomen dat de riool overstort de Bergse Plas vervuilt.  

c.       Informatie over professioneel verantwoorde afkoppeling van de aan de buitkant van de panden lopende hemelwaterafvoer (drain, regenton, waterkratten) van het riool en de realisering daarvan zoveel mogelijk tegelijk met de vernieuwing van de riolering.

 

4.      In het nieuwe ontwerp van de buitenruimte vergroting van de opname capaciteit in het openbaar gebied voor pieken in regenval

De bomen in de Statenlaan en hun boomspiegels vangen nu grote piekbelasting op. Wij vragen bij het toekomstige ontwerp voor alle straten maar in het bijzonder voor de Statenlaan aanbrengen van minder stoep en meer waterdoorlatende elementen in de vorm van groenvoorzieningen, bij voorkeur zo dat zij ook snelheid remmend werken op de rijweg.

Wij denken ook aan vergroting van de opname capaciteit van het plantsoen op het Statenplein, mogelijkheid om op het speelplaatsje speelse elementen toe te voegen, die voor buffering kunnen dienen (en ’s-Winters als schaatsbaantje) enz.

Versterking van de ecologische eenheid en waarden in de buurt in openbaar gebied en particuliere tuinen.

 

Daarnaast heeft de werkgroep de verwachting uitgesproken dat in het ontwerp de kwaliteit van het oorspronkelijke historische ontwerp van de buurt erkend en herkend wordt (nieuwe Haagse school), dat effectieve maatregelen de snelheid van auto’s gaan remmen. Maatregelen die meer kwaliteit hebben dan de huidige noodvoorziening daarvoor. Op de Emmalaan wordt parkeren op de stoeprand gebruikt om de hele stoep voor parkeren te gebruiken. Hier een betere oplossing voor, die meer veiligheid en ruimte geeft aan kinderen en andere voetgangers. 

 

Met vriendelijke groet,

 

Namens de werkgroep IGS

Ton Huiskens

 

Cc: bewonersvereniging Statenlaankwartier

Reacties